Mărturii despre Călin Georgescu

Aș dori să vă împărtășesc câteva mărturii despre Călin Georgescu peste care am dat întâmplător, dacă putem spune că este întâmplător. Eu cred că nimic nu este întâmplător.

Trăim vremuri de mare cumpănă și de cernere. Suntem chemați să alegem între a ne încrede în Iisus Hristos sau a ne încrede în puternicii lumii, care sunt sulujitorii lui Lucifer. Trist este că mulți creștini și clerici, în loc să aleagă pe Hristos, aleg pe Lucifer și se încred în promisiunile deșarte ale lui.

Frați creștini, așa cum am spus de multe ori în predicile mele, nu vă încredeți în partide pentru că toate se subordonează masoneriei satanice, care are ca dumnezeu pe Lucifer, Marele Arhitect. Suntem toți frați în Iisus Hristos! Să nu ne lăsăm dezbinați de către Satan în partide și partidulețe. Este o rușine pentru noi creștinii să de lăsăm dezbinați de Satan.

Patriarhia ne-a îndemnat să nu ne implicăm în politică partinică, și bine a făcut. Noi suntem mădulare ale trupului tainic a lui Hristos, care este Biserica. Rolul preotului este să-i țină pe toți credincioșii uniți în Biserică și să nu-i lase să fie dezbinați de partide. Susțin pe Călin Georgescu pentru că el candidează ca independent și vrea ca poporul să rămână unit în Dumnezeu și nu dezbinat. A afirmat categoric că partidele vor dispare, și bine ar fi să se întâmple asta. Se vor autodesființa singure.

Încep cu mărturia unui preot curajos pe care a dat-o înainte de primul tur al alegerilor.

„Această persoană pe care astăzi am expus-o în vederea tuturor este omul care atât pe plan politic, cât și pe plan diplomatic, cultural și religios, este omul cel mai potrivit pe care astăzi România ar putea să-l aibă în fruntea țării.”

„La momentul actual este singura persoană, la această candidatură, care deține puterea pe plan intelectual și nu pe plan financiar. Este singurul om și singurul candidat care dorește să ajungă în fruntea țării doar cu puterea poporului și prin credința în Dumnezeu, Domnul. Pe lângă faptul că dânsul provine dintr-o familie de preoți, vreau să spun că învățăturile sale, trăirile sale și expunerea dânsului în societate ne arată nouă faptul că credința și devotamentul pe care oamenii ar trebui să le aibă înaintea lui Dumnezeu, ne-a scos în fața ochilor noștri șansa și oportunitatea ca România din groapa aceasta în care a fost tot mai adânc afundată. Este timpul ca România să aibă un conducător demn de acest popor creștin ortodox. Este timpul ca România să renască.

Acum urmează mărturia unui alt preot care a fost la Sf. Munte Athos.

„[Părinții] mi-au spus că în România acum e un mare război pe care duhurile răutății îl duc împotriva creștinilor. Că este un război duhovnicesc, căci cel rău se înverșunează tare deoarece s-ar putea să se piardă multe dintre vasele plăcute lucrării lui, pe cei care împrăștie lucrarea Satanei în societate. Privitor la persoana potrivită să conducă România, mai mulți părinți din Sf. Munte mi-au zis că, oricum ar fi, Călin Georgescu fiind din neam preoțesc, de mai multe generații, este un vas prin care poate lucra Duhul Sfânt, pentru rugăciunile poporului. Mai ales pentru că nu este împotrivitor credinței noastre, ci dimpotrivă. Mărturisirea lui e bunăoară mult mai apropiată de cea a unui conducător creștin de neam ortodox, decât a lui Lasconi care e pe față împotriva poruncilor Evangheliei lui Hristos.

I-am întrebat, de ce mulți dintre oamenii Bisericii se împotrivesc lui Călin Georgescu și-i caută tot felul de cusururi teologice sau vorbesc urât despre el? Răspunsul lor a fost cât se poate de simplu. Aceasta pentru că stau mai mult în fața televizorului sau pe internet decât în fața lui Dumnezeu. Iar faptul că sunt atât de porniți arată că tulburarea, frica, le-a pătruns în inimă. Sf. Ioan Scăraru spune că „mintea tulburată e tronul diavolului”. Așadar, zic Părinții, cei care răspândesc astăzi tulburarea în societatea românească cu privire la votarea lui Călin Georgescu, nu fac altceva decât lucrarea celui rău.

Ca și în pandemie, prin frică, prin teroare, sunt influențați oamenii să le urmeze chiar împotriva voinței lor. Prin aceasta Părinții ne îndeamnă să nu mai primim mesajele fricii în inimă. Și să votăm acolo unde se vorbește despre pace, despre lucrarea lui Dumnezeu, care trebuie să ne umple inimile. Numai prin duhul păcii Hristos poate birui în societatea românească.”

Urmează un mesaj de la un părinte din Sf. Munte Athos pentru poporul român și viitorul președinte.

„Următorul conducător al României, în primul rând, trebuie să fie un conducător creștin. Trebuie ca viziunea lui asupra țării noastre să fie în concordanță cu valorile morale și creștine insuflate de Sf. Scriptură, deoarece Sf. Scriptură este cartea de căpătâi, Sf. Scriptură este cuvântul lui Dumnezeu.”

În continuare voi prezenta mărturia unui american care l-a cunoscut pe Călin Georgescu.

„În cunosc pe Călin, îl susțin pe Călin, îmi place de Călin.”

„În opinia mea, România are toate ingredientele pentru a deveni o piață spectaculoasă cu creștere accelerată. Poporul român este pregătit pentru cineva ca Călin Georgescu. Călin se află pur și simplu la locul potrivit, în momentul motrivit aducând mesajul potrivit și, cred eu, politicile potrivite.”

„M-au impresionat ideile lui, filosofia lui, și aceasta a fost, într-un fel, primul impuls care m-a făcut să gândesc să investesc în România.

„Îl invidiez pe acest om pentru că are toate ingredientele necesare pentru a aprinde scânteia unei piețe în plină expansiune.”

Iată ce părere are H.D. Hartmann despre Călin Georgescu.

„Românii au nevoie de limba română. Au nevoie de creștinismul lor și v-o spune un evreu. Și sper ca acest Călin Georgescu să câștige, dându-le peste bot hoților, securiștilor. Să mă lase acești nemernici de la CNN de Dâmbovița, până la ultima televiziune de trădători de țără. Că au distrus România cu Iohannis în frunte. Poate vine cineva, un creștin de limbă română corectă, nu de analfabetismele lui Chiriac, care spunea că ăla-i Carol I. Poate vine cineva cu un creștinism de limbă română, corectă, și spune poporului român: ai dreptul să fii demn, ai dreptul ca Lasconi să nu-ți spună să porți tocuri…. ”

Iată că un evreu a ajuns să ne apere de mafia satanistă, iar ierarhii noștri tac și fac pact cu Satana, pentru bani. Ba mai mult îi amenință pe preoți că nu au voie să-și apere turma de lupii sataniști.

Acum să-l ascultăm pe Anatol Basarab, psiholog.

„Mi-ar place un președinte ca Călin Georgescu. De ce? O dată, știe mai multe limbi, ne-ar reprezenta mai bine pe acolo pe unde apare, înțelege mișcarea lumii, înțelege Planul, înțelege obiectivele, scopurile, si este foarrte bine poziționat din punctul acesta de vedere. Cunoaște hățișurile lumii, atât internaționale cât și naționale. Cunoaște cum se guvernează. Și are și o echipă în spate o echipă de oameni, cu care aș prefera să fiu, să spunem așa, în compania lor.”

Călin Georgescu mi se pare util pentru chestia asta. Dar la el am văzut conexiunea respectivă, cu cerurile și atunci valoarea lui este pământul. Dumnezeu nu are alt plan decât pământul și roadele lui. Calitatea psihofizică, psihoemoțională, psihoenergetică, se răspândește în jos asupra întregului popor. Călin Georgescu va câștiga.”

Mi-a plăcut și cuvântul lui Mihai Vizitiu pe care vă recomand să-l ascultați până la capăt. Merită! Eu l-am ascultat de două ori. L-aș asculta de mai multe ori, dar am foarte multe materiale de parcurs și analizat.

„Ceea ce stă la baza mișcării lui Călin Georgescu este aceeași inspirație, aceeași putere, aceeași intervenție, care a lucrat de l-a inspirat pe Trump, atunci când lunetistul a ochit ca să-i vină glonțul în cap și să-l omoare. Dar inspirația, dar puterea, a făcut, fără să-și dea seama, Trump și-a întors capul. Asta este puterea, inspirația profundă care stă în spatle a tot ce face Călin Georgescu acum.

Țineți minte, în lumea aceasta se duce o luptă pe viață și pe moarte, preaiubiții mei. Forțele binelui și forțele răului, lumina și întunericul, sunt încleștate într-o luptă de care noi nici nu visăm. Dacă s-ar da laoparte perdeaua care desparte lume vizibilă de invizibilă, dacă am vedea, ne-a pune mâna la gură și ne-am îngrozi. Ce lupte se duc pentru mine, pentru tine, pentru omenire, pentru România, între Bine și Rău, între Lumină și Întuneric!”

„[04.15] Așa că, preaiubiții mei, „meteoritul”, după ce la Antena 3 spunea că vine, vine. A veni și ecoul prezenței lui Dumnezeu pentru România. Îngăduiți-mi să vă spun că văd mulți implicați împotriva lui. Sunt mulți care luptă împotriva lui Călin Georgescu. Unii luptă știind că nu au dreptate, căci din nefericire există o categorie care știu că n-au dreptate și luptă. Unii nu știu, nu-și dau seama, adică sunt amăgiți și așa mai departe. Fac un avertisment, să nu ne pomenim (trezim) că luptăm împotriva lui Dumnezeu. Puțină atenție, căci nu e bine. Să nu ne pomenim că luptăm împotriva lui Dumnezeu.”

„Să vă mai spun un lucru. Călin Georgescu nu este mesia acestei țări, că unii îl ironizează, alții chiar cred că e mesia, că e omul care salvează România, că el este alesul. Fiți cumpătați în astfel de declarații pentru că nu este adevărat. Călin nu este omul, el este un om. Călin nu este salvatorul României. Călin este o unealtă în mâna puterilor salvatoare ale acestei lumi.”

„Dacă îl vom rata pe Călin, dacă vom rata ocazia aceasta, să nu ne plângem, ci să scrâșnim din dinți și să răbdăm și să zicem „da, așa merităm”. Dar nădăjduiesc să nu fie acest lucru. Și trebuie să lucrăm să nu fie așa, cu rugăciune, cu răbdare, cu credință în Dumnezeu și cu implicarea noastră lângă această cauză.”

Pentru astăzi ajung aceste mărturii.

„Cu noi este Dumnezeu, înțelegeți neamuri și vă plecați, căci cu noi este Dumnezeu.”

În categoria Articole | Etichete , , , , , , | Lasă un comentariu

Cum să ne rugăm eficient

Observă în jurul meu că sunt mulți credincioși, și chiar clerici, care parcă și-au pierdut nădejdea și credința în puterea lui Dumnezeu. Ei afirmă și gândesc:

„Nu mai putem face nimic. Votul nostru nu contează. Mafia politică a înfrânt democrația.”

Frați creștini, o asemenea gândire dovedește o pierdere totală a credinței. Pentru că a fi credincios nu se rezumă doar la a spune „sunt ortodox”, sau „sunt creștin”, ci trebuie să dovedim credința noastră prin fapte, prin atitudinea noastră, prin respingerea păcatului și a fărădelegii.

Să spui că mafia politică este de neînvins, înseamnă să afirmi că Satana a câștigat, iar Hristos este un pierdant. O asemenea gândire frizează blasfemia și lepădarea de credință. În loc să acționăm, ne lamentăm și indirect dăm vina pe Dumnezeu pentru ceea ce se întâmplă. Ne îngrijorăm, facem planuri cum să scăpăm noi și familia noastră de consecințele unui război sau a fel de fel de crize. Am uitat să mai gândim duhovnicește.

Războiul politic la care asistăm este doar vârful aisbergului. Este doar partea văzută a lui, căci adevăratul război este unul spiritual, dus de Lucifer împotriva lui Iisus Hristos.

Lucifer știe că este pierdant și că nu se poate lupta direct cu Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. De aceea, și-a mobilizat toate armatele de demoni și sataniști să lupte împotriva Bisericii și a creștinilor.

Acum, în aceste zile, la sfârșitul anului 2024, traversăm momente de mare cumpănă. Suntem chemați să alegem între Hristos și sistemul satanic. De aceea, cine se încrede în actualul sistem satanic de la putere, cine renunță să mai lupte împotriva acestui sistem satanic își predă viața în mâinile lui Lucifer.

Acum suntem chemați să luăm atitudine activă împotriva acestui sistem satanic, nu să stăm pe margine și să ne plângem. Să avem curajul și să spunem „Nu” acestui sistem satanic și să respingem întreaga clasă politică care promovează satanismul.

Domnul nostru Iisus Hristos ne-a unit pe toți și ne-a făcut frați între noi prin împărtășirea cu Sfântul Trup și Sfântul Sânge al Lui. Noi toți suntem mădulare ale trupului tainic a lui Hristos, care este Biserica. De aceea, se cuvine să fim uniți unii cu alții, nu numai în biserică la slujbe, ci și după ce ieșim din biserică. Să nu ne lăsăm dezbinați de partide și partidulețe, care toate sunt controlate de Lucifer și demonii lui. Toate partidele slujesc demonilor.

Creștini, nu vă mai lăsați de dezbinați de Satana!

Când văd ce se întâmplă în țară, că demonii din guvern, șerpii din tribunale, mincinoșii din mass-media și lupii din forțele de ordine se alătură cu toții pentru anularea unor alegeri care ar fi schimbat sistemul corupt care jefuiește poporul de 35 de ani, nu pot să tac și să stau pe margine. Nu mă descurajez. Am ales să acționez și să demasc toată mafia politică care susține politica satanistă a UE și NATO.

Nu vă mai puneți nădejdea în UE și NATO!
Este o rușine să vă încredeți în oameni în loc să vă încredeți în Hristos
.

Trist este că Biserica a fost infiltrată de agenți sataniști, care vin cu interpretări noi ale Scripturii, prin care să ne spele pe creier și să ne facă inofensivi în lupta cu demonii.

Unul dintre acești agenți sataniști este Vasile Bănescu, fostul purtător de cuvânt a Patriarhiei. Acest individ este un Iuda care a promovat genocidul prin îndemnarea oamenilor să se injecteze cu otrăvuri. El care, în aceste zile, instigă la arestarea celor care susțin pe domnul Călin Georgescu.

Vreau să rețineți că suntem într-un război spiritual care acum este pe față. Avem de ales între menținerea sistemului satanic care ne-a distrus în ultimii 35 de ani, sau schimbarea sistemului. Cel care a promis schimbarea sistemului este Călin Georgescu. Dumnezeu lucrează prin oameni și noi trebuie să alegem omul.

Creștinilor li s-au confiscat armele și autoritatea de a mai lupta împotriva demonilor care conduc sistemul politic. Vă mai aduceți aminte, că mai întâi ierarhia a încercat să limiteze citirea moliftelor Sf. Vasile cel Mare și ale Sf. Ioan Gură de Aur prin care sunt alungați demonii Și asta la presiunile masoneriei sataniste.

Creștinilor li se spune mereu că trebuie să fie în apărare smeriți și niciodată la atac, ca nu cumva să interfereze cu sistemul politic satanist.

Pentru aceasta Biserica este mituită de sistemul satanic cu bani și ajutoare, în schimbul tăcerii. Dar asta înseamnă trădarea lui Hristos. Biserica nu trebuie să se implice în politica partinică pentru că toate partidele sunt conduse de Lucifer. Domnul nostru Iisus Hristos ne-a lăsat Biserica în care toți suntem frați și suntem chemați să ne iubim unii pe alții, căci întru aceasta va cunoaște lumea că suntem ucenicii Lui, dacă vom avea dragoste între noi.

Ni s-a dat „dreptul democratic” de a alege între Satana și Satana, dar nu avem dreptul să-L alegem pe Hristos. Așa zisa democrație este o mascaradă. Nu există democrație, ci demonocrație.

Anul acesta când poporul a ales pe Hristos, votul românilor a fost anulat.

Frați creștini, Dumnezeu lucrează prin oameni. Dumnezeu ni-i oferă, însă alegerea este a noastră.

Există o mare infiltrare a Bisericii în întreaga lume, într-o încercare de a răspândi mentalități demonice care schilodesc și lipsesc de putere pe creștinii care au adevărata putere și autoritate.

În Sf. Scriptură avem multe exemple despre puterea cu care Dumnezeu intervine în lume atunci când este invocat.

Există mai multe pasaje care descriu moartea subită a armate întregi de cotropitori, sau un număr mare de soldați loviți de orbire, sau cutremure care au despicat pământul și a înghițit pe cei care s-au răzvrătit împotriva lui Dumnezeu.

Să ne unim toți în jurul lui Hristos prin rugăciune și delimitare de sistemul satanic, iar Hristos va interveni în destinul țării noastre.

Creștine, alege de partea cui te alături.
Cui slujești, lui Hristos sau lui Lucifer?
În cine te încrezi, în Hristos sau în UE satanistă și teroriștii NATO?

Nu vă amăgiți crezând că puteți sluji și lui Dumnezeu și UE.

În categoria Predici | Etichete , , , | Lasă un comentariu

Călin Georgescu președintele tuturor românilor (III)

Pentru cei care doresc să-l cunoască mai bine pe domnul Călin Georgescu le recomand interviul de mai jos.

Se duce împotriva lui o campanie diabolică, plină de ură viscerală, prin care se încearcă prin toate mijloacele determinarea creștinilor ortodocși de a nu-l mai vota, pe motiv nu ar fi ortodox, sau că ar fi altă confesiune, sau un promotor al new age-ismului.

Asistăm la un război psihologic de manipulare a conștiiței alegătorilor.

Așa cum s-a lucrat în trecut asupra lui Corneliu Vadim Tudor se încearcă astăzi asupra lui Călin Georgescu.

Dar de data aceasta am încredere în poporul român că va ști să facă alegerea cea bună. Ne aflăm în ultimul ceas și ni se cere să alegem între un creștin și o satanistă, între Hristos și Satana. Este ultima șansă care ni se mai dă.

Este vremea cernerii și trebuie să ne dovedim credința noastră prin fapte, nu prin vorbe.

Avem sau nu credința că Dumnezeu este Cel care conduce destinele lumii?

Ne-am rugat oare ca Dumnezeu să ne lumineze mintea și să ne dăruiască pace în inimile noastre? Cum să crezi că Dumnezeu lucrează în lume și răstoarnă sistemul satanic, când tu nu te rogi?

Sfatul meu către toți creștinii este să vă rugați ca Dumnezeu să lumineze mintea viitorului președinte Călin Georgescu și să-l păzeasc de văjmașii văzuți și nevăzuți. Să-i trimită îngeri păzitori, ocrotitori și călăuzitori în viitoarea misiune pe care o are de îndeplinit.

Va învinge forțele răului dacă noi, poporul, vom fi alături de el și ne vom ruga pentru el.

În categoria Articole | Etichete , , , | 6 comentarii

Interviu cu Douglas Anderson, Wall Street, despre Călin Georgescu

Mai jos vă prezint un interviu cu Douglas Anderson despre Călin Georgescu.

– Îl cunosc pe Călin, îl susțin pe Călin, îmi place de Călin. Am un birou pe Wall Stereet de peste 20 de ani, specializat în piețe emergente cu creștere rapidă, iar, în opinia mea,

România are toate ingredientele pentru a deveni o piață spectaculoasă cu creștere accelerată.

Poporul României este pregătit pentru cineva ca domnul Călin Georgescu. Călin se află pru și simplu la locul potrivit, în momentul potrivit, aducând mesajul potrivit și, cred eu, politicile potrivite.

Dacă îl cunosc pe Călin? Da. L-am întâlnit la Viena și am fost impresionat de el. M-au impresionat ideile lui, filosofia lui, și aceasta a fost, într-un fel, primul impuls care m-a făcut să mă gândesc și să investesc în România. Dar nu sunt singurul.

– Ce părere aveați despre România înainte să-l cunoașteți pe Călin Georgescu?

– Eram destul de ignorant în ceea ce privește această țară și, cu siguranță, am subestimat-o. În 2017, am fost invitat să vin aici ca speaker din partea NASDAQ și, sincer, am venit oarecum reticent. Am ținut un discurs la Palatul Parlamentului. Organizatorii au făcut o treabă foarte bună arătându-mi țara, iar impresia mea după acest tur a fost un șoc. Și motivul a fost că nu puteam înțelege de ce această țară nu este într-o expansiune economică explozivă. Îl invidiez pe acest om pentru că are toate ingredientele necesare pentru a aprinde scânteia unei piețe în plină expansiune.

Din păcate, USR-iștii, sataniștii și oamenii sistemului au înnebunit de ciudă că domnul Călin Georgescu a fost ales de popor președinte. Dar degeaba crapă de ciudă. În câteva zile se vor liniști și se vor da pe brazdă.

Bibliografie

[1]https://www.youtube.com/watch?v=qZc_nB-Tkus

În categoria Articole | Etichete , , , | Lasă un comentariu

Un apel pentru apărarea libertății în Europa, cu Călin Georgescu

Davin Sorensen scrie pe saitul sa-l stopworldcontrol.com

Renumitul denunțător al Națiunilor Unite și curajosul luptător pentru libertate Călin Georgescu conduce cursa prezidențială în România, Europa. Dar el este atacat. Clasa politic[ coruptă încearcă să-l aresteze.

Calin Georgescu m-a sunat azi dimineata si mi-a spus:

„David, există un jihad total împotriva mea. Ei încearcă să mă omoare, pentru că eu conduc alegerile”.

Mi-a cerut ajutorul pentru a obține mai mult sprijin internațional. Oameni buni, vă rog să urmăriți acest videoclip pe care l-am făcut pentru a-l ajuta pe Călin Georgescu și să îl distribuiți ca un nebun.

Trebuie să-l ajutăm pe Călin Georgescu să devină președinte al României, pentru ca el să poată deschide calea pentru ca toată Europa să se ridice împotriva globaliștilor.

Este un creștin devotat, cu o mare integritate și pasiune pentru o lume mai bună. Urmăriți videoclipul și distribuiți-l vă rog.

Dacă sunteți pe X, atunci accesați contul meu și distribuiți videoclipul acolo. Trebuie să creăm un vuiet la nivel mondial pentru a sprijini acest războinic curajos pentru umanitate. https://x.com/davidjsorensen

Bibliografie

[1] [https://rumble.com/v5uy9ne-urgent-call-freedom-fighter-leads-presidential-race-in-europe..html]

În categoria Articole | Etichete , , , | 8 comentarii

Ecumenismul încotro? (XXXVII)

ANEXA IV

[Continuare, Despre convocarea Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe]

Prea Sfinţiţi Episcopi,

Am ferma impresie şi convingere că toate acestea arată dorinţa ascunsă a anumitor persoane cunoscute din Patriarhia Constantinopolului: că cele mai cinstite puteri ale Patriarhiei Ortodoxe impun propriile idei şi procedee asupra tuturor Bisericilor Ortodoxe Autocefale şi în general asupra lumii ortodoxe şi a diasporei ortodoxe şi aprobă un „sinod ecumenic” neo-papist.

Pentru acest motiv, printre cele zece subiecte alese pentru sinod, s-au introdus, de bună seamă ca priorităţi, acele subiecte care dezvăluie intenţia Constantinopolului de a supune întreaga diasporă ortodoxă – şi asta înseamnă lumea întreagă! Şi pentru a garanta pentru sine dreptul exclusiv de a recunoaşte autocefalia şi autonomia tuturor Bisericilor Ortodoxe din lume în general, atât în prezent cât şi în viitor, şi în acelaşi timp pentru a impune ordinea şi rangul lor la dispoziţia lor (tocmai asta implică această problemă a dipticurilor, fiindcă ele se preocupă nu numai de „rânduielile slujirii liturgice”, ci şi de regulamentul priorităţii la sinoade, etc.).

Mă plec cu smerenie înaintea realizărilor de veacuri ale Marii Biserici de la Constantinopol şi înaintea crucii ei actuale care nu este nici mică, nici uşoară, care, potrivit firii lucrurilor, este crucea întregii Biserici – căci, aşa cum spune Apostolul, „Când un mădular suferă, întreg trupul suferă”.

Mai mult, eu recunosc rangul canonic şi întâietatea Constantinopolului faţă de Bisericile Ortodoxe locale, care au cinste şi drepturi egale. Nu ar respecta cuvântul Evangheliei, dacă Constantinopolul, având în vedere dificultăţile în care se găseşte acum, ar putea să aducă întreaga ortodoxie pe marginea prăpastiei, aşa cum s-a întâmplat odată la pseudo-sinodul din Florenţa, sau să canonizeze şi să dogmatizeze anumite forme istorice care, la un moment dat, s-ar putea transforma din aripi de zbor în lanţuri grele, înlănţuind Biserica şi prezenţa ei transfiguratoare în lume.

Ca să fiu cinstit: conducerea reprezentanţilor Constantinopolului din ultimele decenii a fost caracterizată prin aceeaşi agitaţie nesănătoasă, prin aceeaşi stare bolnavă duhovniceşte, ca aceea care a adus Biserica la înşelarea şi ocara Florenţei în sec. al XV-lea. (Nici conducerea aceleiaşi Biserici sub jugul turcesc nu a fost un exemplu al tuturor timpurilor. Atât jugul florentin, cât şi cel turcesc au fost primejdioase pentru ortodoxie.) Cu diferenţa că astăzi situaţia este şi mai ameninţătoare: înainte, Constantinopolul a fost un organism viu, cu milioane de credincioşi – el a putut să biruiască fără întârziere criza determinată de direcţiile externe cât şi ispita de a da credinţa şi Împărăţia lui Dumnezeu pe bunurile lumii acesteia.

Totuşi, Constantinopolul are astăzi numai mitropoliţi fără turmă, episcopi care nu au pe cine să păstorească (adică, fără eparhii), care, cu toate aceastea, doresc să controleze destinele întregii Biserici. Astăzi nu trebuie, nu poate fi o nouă Florenţă! Nici situaţia prezentă nu se poate compara cu dificultăţile jugului turcesc. Aceeaşi judecată se aplică şi la Patriarhia Moscovei. Dificultăţile ei sau ale altor Biserici locale, sub comunismul fără de Dumnezeu, trebuie să le permită să hotărască viitorul ortodoxiei?

Soarta Bisericii nici nu este, nici nu mai poate fi în mâinile împăratului bizantin sau a altui stăpânitor. Nu este controlul unui patriarh sau a oricăreia dintre puterile acestei lumi, nici măcar în aceea a „Pentarhiei” sau a „autocefaliilor” (în sens restrâns). Prin puterea lui Dumnezeu, Biserica a crescut într-o mulţime de Biserici locale cu milioane de credincioşi, dintre care, în zilele noastre, mulţi au adeverit cu sângele lor moştenirea şi credinţa apostolică în Miel (Hristos). Au apărut la orizont noi Biserici locale, cum ar fi cea japoneză, africană şi americană şi libertatea lor în Domnul nu trebuie înlocuită cu nici o „super-Biserică” de tip papal (cf. Canonului 8, Sinodul III Ecumenic), căci asta ar însemna un atac chiar asupra esenţei Bisericii. Fără acordul lor, soluţia esenţei oricărei probleme ecleziastice de semnificaţie ecumenică este de neconceput, ca să nu pomenim soluţiile la problemele care îi interesează imediat, de exemplu, problema diasporei.

Lupta de veacuri a ortodoxiei împotriva absolutismului roman a fost o luptă tocmai pentru această libertate a Bisericii locale ca universală şi sinodală, completă şi întreagă în sine. Noi trebuie să parcurgem astăzi drumul Romei celei dintâi şi căzute, sau a vreuneia de acelaşi fel, „a doua” sau „a treia”? Trebuie să credem că Constantinopolul, care în persoanele sfinţilor şi marilor ei ierarhi, clerul şi poporul său, care s-a opus cu îndrăzneală vreme de veacuri protecţionismului şi absolutismului roman, se pregăteşte astăzi să ignore tradiţiile respectate ale ortodoxiei şi să le schimbe pentru un înlocuitor neo-papal al unei „a doua”, „a treia” sau al altui fel de Romă?

6. Prea Cinstiţi Părinţi! Toţi ortodocşii văd şi îşi dau seama cât de important, cât de semnificativă este astăzi problema diasporei ortodoxe atât pentru Biserica Ortodoxă în general cât şi pentru toate Bisericile Ortodoxe, fiecare în parte. Această problemă se poate hotărî aşa cum doreşte Constantinopolul sau Moscova, fără să se refere, fără participarea credincioşilor, preoţilor şi teologilor ortodocşi ai diasporei, care sporeşte în fiecare zi?

Problema diasporei, fără îndoială, este o problemă de excepţională importanţă; este o problemă care s-a ridicat la suprafaţă pentru prima dată în istorie cu asemenea putere şi semnificaţie. Căci soluţia ei va prilejui realmente convocarea unui adevărat sinod ecumenic în care toţi episcopii ortodocşi ai tuturor Bisericilor Ortodoxe vor participa cu adevărat.

O altă problemă care ar putea, după părerea noastră şi ar trebui să fie discutată la un sinod ecumenic autentic al Bisericii Ortodoxe, este problema ecumenismului. Pe bună dreptate, aceasta este o problemă ecleziastică cu privire la Biserică, ca unitate şi organism teandric, o unitate şi organism care sunt stabilite nesigur de către sincretismul ecumenic contemporan.

Se raportează şi la problema omului, pentru care nihilismul ideologiilor contemporane şi mai ales ateiste, a săpat un mormânt fără nădejde de înviere. Ambele probleme se pot rezolva corect şi într-un fel ortodox numai pornind de la bazele teandrice ale sinoadelor vechi şi cu adevărat ecumenice. Totuşi, în prezent, las aceste probleme deoparte, ca să nu supraîncarce această chemare cu noi discuţii şi să-l extindă în mod nejustificat. Deci problema diasporei este foarte gravă şi extrem de importantă în ortodoxia contemporană.

Totuşi, sunt acum condiţiile care să garanteze soluţionarea ei corectă în sinod, în chip ortodox, şi potrivit învăţăturii Sfinţilor Părinţi? Este posibil să existe acolo într-adevăr o reprezentare liberă şi adevărată a tuturor Bisericilor Ortodoxe la un sinod ecumenic fără să fie tulburate de influenţe exterioare? Sunt reprezentanţii multor Biserici, mai ales ai celor sub regimuri militant ateiste, cu adevărat în stare să exprime şi să apere principiile ortodoxe? Poate o Biserică care îşi neagă proprii ei mucenici să fie un mărturisitor autentic al Crucii de pe Golgota sau purtător al duhului şi al conştiinţei sinodale a Bisericii lui Hristos?

[Părerea mea este că nici astăzi, în 2024, ierarhii Bisericii Ortodoxe Române nu au curajul să se exprime liber în fața liderilor politici care, indiferent de partid, susțin agenda satanică a ONU și a Forumului Economic Mondial. Duhul dictatorial comunist bântuie și astăzi în rândul ierarhiei BOR. Se pare că nu Duhul Sfânt călăuzește pe mulți din membrii „Sf. Sinod”, ci un alt duh, unul dictatorial, și nu cred că greșesc dacă în numesc direct duh satanic.Să nu mă înțelegeți greșit. Sistemul este satanic, iar cine rămâne în sistem este obligat să se supună duhului satanic. S-au făcut și se fac prea multe compromisuri în fața puterii politice care este vădit satanică, chiar dacă mulți politicieni se declară creștini.]

Înainte de a avea loc un sinod, să ne întrebăm dacă va fi posibil pentru conştiinţele milioanelor de mucenici noi, curăţaţi de sângele Mielului, să vorbească în el. Experienţa istoriei ne învaţă că ori de câte ori Biserica este răstignită, fiecare dintre membrii ei este chemat să sufere pentru Trupul ei, şi să nu dezbată probleme artificiale sau să caute răspunsuri false la probleme reale – „pescuitul în ape tulburi” pentru satisfacerea ambiţiilor personale.

Să nu pomenim că atâta vreme cât Biserica a răbdat persecuţii, nu s-a convocat nici un sinod ecumenic – ceea ce nu înseamnă că Biserica lui Dumnezeu din acele vremuri nu vieţuia şi funcţiona după o practică sinodală. Dimpotrivă, vremea persecuţiilor a fost perioada celor mai bogate roade. După aceea, când s-a întrunit Primul Sinod Ecumenic, s-au adunat şi mărturisitorii cu rănile şi cicatricile lor. Episcopii au fost încercaţi în focul suferinţei, care L-au putut mărturisi apoi pe Hristos ca Dumnezeu şi Domn. Va fi duhul lor prezent şi în zilele noastre? Cu alte cuvinte, episcopii vremii noastre, care sunt asemenea mucenicilor, vor fi prezenţi la sinodul care se pregăteşte acum, astfel ca acest sinod să se slăvească potrivit Duhului Sfânt şi să vorbească şi să hotărască după Hristos, şi ca să nu se audă în el mai întâi cei care nu sunt liberi faţă de influenţa puterilor lumii acesteia?

Să considerăm, de exemplu, grupul episcopilor Bisericii Ruse din afara ţării, care, pentru toată slăbiciunea lor omenească, poartă asupra lor lanţurile Domnului şi ale Bisericii Ruse care a mers în pustie din pricina prigoanelor, într-un chip care nu au fost mai prejos decât cele ale lui Diocleţian: aceşti episcopi au fost excluşi dinainte de către Moscova şi Constantinopol, de la participarea la sinod, şi astfel i-au redus la tăcere.

Să ne gândim la episcopii Rusiei şi ai altor ţări ateiste declarate, care nu vor putea participa liber la sinod sau vorbi sau lua decizii în mod liber; unii nici nu vor avea voie să participe la sinod. Să nu mai vorbim de imposibilitatea lor sau a Bisericilor lor de a se pregăti cu vrednicie pentru un prilej atât de important şi semnificativ. Nu este lucrul acesta o dovadă mai mult decât suficientă că la sinod, conştiinţa Bisericii martirizate şi conştiinţa pleromei ecleziastice vor tăcea, că reprezentanţii lor nici măcar nu vor putea intra – aşa cum s-a întâmplat cu unul dintre mărturisitorii cei mai străluciţi ai Bisericii prigonite la întrunirea de la Nairobi (mă refer mai ales la Soljeniţîn)? Putem lăsa deoparte problema cu privire la cât de moral sau chiar normal poate fi ca la vremea când Domnul Iisus Hristos şi credinţa în El sunt răstignite într-un chip cu mult mai cumplit decât înainte, următorii Lui trebuie să hotărască cine va fi cel dintâi dintre ei.

La vremea când satan caută nu numai trupul ci chiar sufletul omului şi al lumii, când omenirea este ameninţată cu autodistrugerea, este moral şi normal ca ucenicii lui Hristos să se preocupe de aceleaşi probleme (şi în acelaşi fel) ca ideologiile anticreştine contemporane – ideologii care vând Pâinea vieţii pe un maldăr de gunoi?

Ţinând cont de aceste lucruri şi extrem de conştienţi de situaţia Bisericii Ortodoxe contemporane şi a lumii în general – care nu s-a schimbat substanţial de la ultimul apel către Sfântul Sinod al Episcopilor (mai 1971) conştiinţa mea mă obligă încă o dată să mă îndrept cu insistenţă şi cu rugăciune fierbinte către Sfântul Sinod al Episcopilor Bisericii Sârbe martirizate: Biserica noastră sârbă să se reţină să participe la pregătirile pentru „sinodul ecumenic”, şi de bună seamă, să se abţină să participe la sinod. Căci, Dumnezeu să nu îngăduiască ca acest sinod să vină şi să treacă, ca să se aştepte de la el un singur rezultat: schisme, erezii şi pierderea multor suflete.

Analizând problema din punct de vedere al experienţei apostolice şi patristice şi istorice a Bisericii, un asemenea sinod, în loc de vindecare, va deschide răni noi în trupul Bisericii şi va ridica în faţa ei probleme noi şi nenorociri noi. Trebuie să rostesc rugăciunile sfinte şi apostolice ale Părinţilor Sfântului Sinod al Episcopilor Bisericii Ortodoxe Sârbe.

Nevrednicul arhimandrit Justin (părinte duhovnicesc al Mânăstirii Chelie),
Ajunul Sărbătorii Sfântul Gheorghe, 1977
Mânăstirea Chelie, Valjevo, (Yugoslavia).

[Aici se încheie anexa IV, Despre convocarea Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe.]

Bibliografie

[1] Ieromonah Agapit Popovici, „Ecumenismul încotro? O nouă viziune asupra ecumenismului sincretist”, 2003.

În categoria Carti, ecumenism | Etichete , , , , , , , , | Lasă un comentariu

Călin Georgescu președintele tuturor românilor (II)

Îmi exprim adeziunea pentru Călin Georgescu și recomand tuturor creștinilor să voteze un creștin și nu o satanistă.

Nu se recomandă preoților să facă politică partinică, așa că nici eu nu recomand să ne dezbinăm în partide. Toți suntem creștini și uniți în Hristos. De aceea, să nu ne lăsăm dezbinați de Satana care este „dezbinătorul”, șeful tuturor partidelor. Nu susțin nici un partid, susțin să fim uniți toți în jurul lui Hristos, Domnul nostru. Susțin să alegem un președinte creștin, iubitor ne neam, de glie, de familie și de Dumnezeu. Susțin la președinție pe candidatul creștin Călin Georgescu.

Astăzi vă îndemn pe toți la rugăciune. Pomeniți în rugăciunile voastre pe Călin Georgescu, care după cu puteți observa și singuri, este atacat din toate părțile de sistemul satanic, care nu vrea să recunoască victoria acestuia în primul tur al alegerilor.

„Românii au nevoie de creștinismul lor. Și v-o spune un evreu. Și sper ca acest Călin Georgescu să câștige, dându-le peste bot hoților, securiștilor.” (Hartmann)

Anatol Basarab despre Călin Georgescu. Nu sunt fan Anatol, dar apreciez ce spune despre Călin Georgescu.

Vă rog, ascultați pe Hartmann ce spune despre Călin Georgescu. Deși este evreu, îi recunoaște calitățile lui Călin Georgescu. Dacă un evreu îl apreciază pe Călin Georgescu, atunci noi, creștini și preoți, de ce să nu-l apreciem și de ce să nu-l promovăm?

În categoria Articole | Etichete , , , , | Un comentariu

Predică la Duminica a XXV-a după Rusalii, 2024

Pilda samarineanului milostiv

Tema: despre istoria mântuirii și cine este aproapele noastru

Fiecare pildă este plină de înțelesuri duhovnicești.

Omul căzut între tâlhari ne reprezintă pe noi oamenii care am căzut în cursele demonilor.
Tâlharii simbolizează pe demoni. Cei care caută permanent să ne împiedice urcușul spre Dumnezeu.
Ierusalimul simbolizează raiul și starea de har pe care l-am primit după botez.
Ierihonul simbolizează lumea acesta.
Jefuirea celui căzut între tâlhari simbolizează pierderea harului, iar preotul și levitul simbolizează Legea Vechiului Testament care nu avea capacitatea de a-l mântui pe om.
Samarineanul cel milostiv care a avut grijă de cel căzut între tâlhari simbolizează pe Domnul nostru Iisus Hristos.
Untdelemnul și vinul reprezintă Sfintele Tainele ale Bisericii.
Casa de oaspeți simbolizează Biserica.
Cei doi dinari simbolizează cele două Testamente, Vechiul și Noul Testament, adică legea lui Dumnezeu.
Plata pe care o va achita la întoarcere reprezintă răsplata pe care Domnul nostru Iisus Hristos ne-o dă nouă tuturor la Judecata cea finală.

Vedem că aproape fiecare cuvânt are un înțeles dhovnicesc.

Pilda aceasta simbolizează istoria mântuirii neamului omenesc.

Dumnezeu ne-a lăsat pe Pământ Biserica, care este trupul tainic al lui Hristos, iar capul Bisericii este Hristos. Noi suntem mădulare ale trupului tainic al lui Hristos. Și devenim mădulare ale acestui trup tainic prin împărtășirea cu Sf. Trup și Sf. Sânge al Domnului nostru Iisus Hristos.

Pentru mântuire avem nevoie de har, credință dreaptă și fapte bune.

Să dovedim credința noastră prin fapte.

Din această pildă învățăm că avem datoria să fim milostivi cu aproapele nostru. Aproapele nostru este tot omul.

Milostenie înseamnă să ai inimă curată. În primul rând să iertăm tuturor toate.

Scopul vieții noastre este acela de a deveni asemenea cu Dumnezeu, prin har. Să dovedim că-L iubim pe Dumnezeu prin împlinirea poruncilor.

În duminici și sărbători să venim la biserică și să mulțumim lui Dumnezeu pentru darurile primite.

În categoria Predici | Etichete , , , , , , | Un comentariu

Ecumenismul încotro? (XXXVI)

ANEXA IV

[Continuare, Despre convocarea Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe]

3. Toate problematicile contemporane cu privire la subiectele viitorului sinod, nesiguranţa şi schimbarea intenţiei lor, cât şi toate noile schimbări şi „revizuiri” demonstrează un singur lucru fiecărei conştiinţe ortodoxe adevărate: că în prezent nu sunt probleme serioase sau presante care să justifice convocarea şi desfăşurarea unui nou sinod ecumenic al Bisericii Ortodoxe. Şi dacă, totuşi, ar exista vreun subiect vrednic de a fi obiectul convocării şi desfăşurării unui sinod ecumenic, acesta nu este cunoscut de către iniţiatorii, organizatorii şi responsabilii tuturor „Conferinţelor” menţionate mai sus, cu „cataloagele” lor anterioare şi prezente. Dacă nu, atunci cum se explică faptul că începând cu întrunirea de la Constantinopol din 1923, continuând cu cea din Rodos din 1967 şi până la cea de la Geneva din 1976, „tematicile” şi „problematicile” următorului sinod s-au schimbat constant?

Schimbările s-au făcut la număr, organizare, conţinut şi criteriile folosite pentru Catalogul subiectelor care trebuie să constituie lucrarea acestui mare şi unic corp ecleziastic – Sfântul Sinod Ecumenic al Bisericii Ortodoxe, aşa cum a fost şi trebuie să fie. În realitate, toate acestea dovedesc şi sublinează nu numai obişnuita lipsă de consistenţă, ci şi o incapacitate şi eşec evident pentru a înţelege natura ortodoxiei de către cei care vor impune „Sinodul” lor asupra Bisericilor Ortodoxe, în prezent, în situaţia prezentă – o ignoranţă şi neputinţă de a simţi şi a înţelege ce înseamnă cu adevărat sinod ecumenic pentru Biserica Ortodoxă şi pentru pleroma credincioşilor ei care poartă numele de creştini.

Căci dacă ei au simţit şi au făcut aceasta, vor şti mai întâi că niciodată în istoria şi viaţa Bisericii Ortodoxe nu este un singur sinod, ca să nu menţionăm un asemenea eveniment excepţional, plin de har (ca Rusaliile) ca un sinod ecumenic, să caute şi să inventeze subiecte în acest fel artificial pentru lucrarea şi lucrările lui; niciodată nu s-au convocat asemenea conferinţe, congrese, pre-sinoade şi alte întruniri artificiale, necunoscute pentru tradiţia sinodală ortodoxă şi în realitate a împrumutat din organizaţiile occidentale, străine Bisericii lui Hristos.

Realitatea istorică este foarte clară: sfintele Sinoade ale Sfinţilor Părinţi insuflaţi de Dumnezeu, întotdeauna au pus înaintea lor una sau cel mult două sau trei probleme prin gravitatea extremă a marilor erezii şi schisme care au denaturat credinţa ortodoxă, au fărâmiţat Biserica şi au primejduit grav mântuirea sufletelor oamenilor, mântuirea poporului ortodox al lui Dumnezeu şi a întregii creaţii a lui Dumnezeu. De aceea, sinoadele ecumenice au avut întotdeauna un caracter hristologic, soteriologic, ecleziologic, care înseamnă că singurul lor subiect central – vestea lor cea bună – a fost întotdeauna Dumnezeul-Om Iisus Hristos şi mântuirea noastră în El, îndumnezeirea noastră în El. Da, El – Fiul lui Dumnezeu, Cel Unul născut şi consubstanţial, întrupat; El – Capul veşnic al Trupului Bisericii pentru mântuirea şi îndumnezeirea omului; El – în întregime în Biserică prin harul Duhului Sfânt, prin credinţa adevărată în El, prin credinţa ortodoxă.

Aceasta este cu adevărat tema ortodoxă, apostolică şi patristică, tema nemuritoare a Bisericii Dumnezeului-Om pentru toate vremurile, trecut, prezent şi viitor. Numai acesta poate fi subiectul oricărui posibil viitor sinod ecumenic al Bisericii Ortodoxe, iar nu vreun catalog de subiecte scolastic-protestante, care nu au nici o legătură cu viaţa duhovnicească şi experienţa ortodoxiei apostolice de-a lungul veacurilor, căci nu e nimic mai mult decât o serie de teoreme anemice, umaniste. Universalitatea veşnică a Bisericii Ortodoxe şi a tuturor sinoadelor ei ecumenice constă în Persoana atotcuprinzătoare a Dumnezeului-Om, Domnul Hristos. Aceasta este realitatea centrală şi universală, tema sinoadelor ortodoxe, aceasta este taina şi realitatea unică a Dumnezeului-Om peste care se zideşte şi se sprijină Biserica Ortodoxă a lui Hristos cu toate sinoadele ecumenice şi întreaga ei realitate istorică. Pe această temelie, noi trebuie să construim chiar şi astăzi, în priveliştea cerului şi a pământului, iar nu pe subiectele scolastic protestante şi umaniste folosite de delegaţiile din Constantinopol şi Moscova, care în acest moment amar şi critic al istoriei se prezintă a fi „conducători şi reprezentanţi” ai Bisericii Ortodoxe în lume.

4. Din documentele ultimei Conferinţe pre-sinodale de la Geneva, ca şi în situaţiile anterioare similare, este limpede că delegaţiile ecleziastice de la Constantinopol şi Moscova diferă puţin una de cealaltă cu privire la problemele şi temele stabilite ca subiect de lucru pentru viitorul sinod. Ele au aceleaşi subiecte, aproape acelaşi limbaj, aceeaşi mentalitate, aceleaşi ambiţii. Totuşi, lucrul acesta nu surprinde. Pe cine reprezintă acestea acum cu adevărat, ce Biserică şi care popor al lui Dumnezeu? Ierarhia de la Constantinopol la aproape toate întrunirile pan-ortodoxe, constă în primul rând în mitropoliţi şi episcopi titulari, în păstori fără turme şi fără responsabilitate pastorală concretă înaintea lui Dumnezeu şi a propriei lor turme vii. Pe cine reprezintă ei şi pe cine vor reprezenta la viitorul sinod? Printre reprezentanţii oficiali ai Patriarhiei Ecumenice nu sunt ierarhi din insulele greceşti, unde se găsesc adevărate turme ortodoxe; nu sunt deloc episcopi diocezani greci din Europa şi America, ca să nu mai pomenim de alţi episcopi din Rusia, America, Japonia, Africa, care au turme ortodoxe mari şi teologi ortodocşi foarte buni.

Pe de altă parte, actuala delegaţie de la Patriarhia Moscovei reprezintă marea Biserică de sfinţi şi mucenici ai Rusiei şi milioanele de mucenici şi mărturisitori ai ei, numai de Dumnezeu ştiuţi? Socotind după cele ce declară şi apără aceste delegaţii oriunde călătoresc în afara Uniunii Sovietice, ele nici nu reprezintă, nici nu exprimă spiritul şi atitudinea adevărată a Bisericii Ortodoxe Ruse şi a turmei sale ortodoxe credincioase, căci foarte adesea aceste delegaţii pun lucrurile Cezarului înaintea lucrurilor lui Dumnezeu.

Totuşi, porunca scripturistică este astfel: „Trebuie să ascultăm pe Dumnezeu mai mult decât pe oameni” (Fapte 5, 29). Mai mult, este corect, este ortodox să ai asemenea reprezentanţi ai Bisericilor Ortodoxe la diferite întruniri ortodoxe la Rodos sau la Geneva?

Reprezentanţii Constantinopolului, care au început acest sistem al reprezentării Bisericilor Ortodoxe la sinoade şi cei care acceptă acest principiu care, potrivit teoriei lor, este în concordanţă cu „sistemul de Biserici locale autocefale şi autonome” – au uitat că un asemenea principiu contrazice tradiţia sinodală a ortodoxiei. Din nefericire, acest principiu de reprezentare a fost acceptat repede de către toţi ceilalţi ortodocşi: uneori tacit, alteori cu voturi de protest, dar uitând că Biserica Ortodoxă, în natura ei şi în constituţia ei neschimbată dogmatic este episcopală şi centrată în episcopi. Căci episcopul şi credincioşii adunaţi în jurul lui sunt expresia şi manifestarea Bisericii ca Trup al lui Hristos, mai ales în Sfânta Liturghie: Biserica este apostolică şi universală numai datorită episcopilor ei, în măsura în care ei sunt capii unităţilor ecleziastice adevărate, eparhiile.

În acelaşi timp, celelalte forme schimbătoare de organizare bisericească mai târzii din punct de vedere istoric: mitropolii, arhiepiscopii, patriarhii, pentarhii, autocefalii, autonomii, etc., totuşi, oricât de multe ar fi sau vor fi, nu pot avea şi nu au o semnificaţie hotărâtoare şi fermă în sistemul sinodal al Bisericii Ortodoxe. Mai mult, ele pot constitui o oprelişte în funcţionarea corectă a principiului sinodal dacă împiedică şi resping caracterul şi structura episcopală a Bisericii şi a Bisericilor.

Fără îndoială, trebuie să aflăm diferenţa principală dintre ortodoxie şi ecleziologia papală. Dacă este aşa, atunci cum poate fi reprezentată potrivit principiului delegaţiei, adică de acelaşi număr de delegaţi, de pildă, Bisericile cehă şi română. Sau într-o măsură şi mai mare, Patriarhiile din Rusia şi Constantinopol? Ce grupuri de credincioşi reprezintă primii episcopi şi ce grupuri de credincioşi reprezintă cei de ai doilea?

De curând, Patriarhia din Constantinopol a dat o mulţime de episcopi şi mitropoliţi, aproape toţi titulari fictivi. Poate că aceasta este o măsură pregătitoare pentru a garanta la viitorul „Sinod Ecumenic” prin mulţimea lor de titluri, majoritatea voturilor pentru ambiţiile neo-papale ale Patriarhiei de la Constantinopol? Pe de altă parte, Bisericilor cu râvnă apostolică în lucrarea misionară, cum ar fi Mitropolia Americană, Biserica Rusă din străinătate, Biserica Japoneză şi altora, nu le este îngăduit nici un singur reprezentant!

Unde se află în toate astea principiul universal al ortodoxiei? Ce fel de sinod ecumenic al Bisericii Ortodoxe a lui Hristos va fi acesta? Deja la Conferinţa de la Geneva, Ignatie, Mitropolit din Laodicea şi reprezentant al Patriarhiei Antiohiei, a spus cu tristeţe: „Înţeleg tulburarea, căci răul determină experienţa sinodală care este temelia Bisericii Ortodoxe.”

5. Cu toate acestea, Constantinopolul şi alţii, nu pot aştepta convocarea „sinodului”. Mai întâi potrivit dorinţelor şi insistenţelor lor, „Prima Conferinţă Pre Sinodală” de la Geneva a hotărât că „sinodul trebuie să se convoace cât mai repede cu putinţă”, că acest sinod trebuie să aibă o „durată scurtă” şi că trebuie „să ia în considerare un număr mic de subiecte”. Sunt numite cele zece subiecte alese.

Primele patru subiecte sunt: diaspora, problema autocefaliei ecleziastice şi condiţiile pentru proclamarea ei, dipticurile – adică, ordinea priorităţii Bisericilor Ortodoxe. Obiectivitatea evanghelică ne obligă să observăm că preşedintele prezidiului Conferinţei pre sinodale, Mitropolitul Meliton, a condus un sinod în mod despotic şi nepotrivit. Lucrul acesta este clar din fiecare pagină a documentelor publicate ale conferinţei. Se afirmă limpede şi deschis că „Acest Sfânt şi Mare Sinod al Bisericii Ortodoxe, care se pregăteşte nu trebuie privit ca unic, excluzând convocarea ulterioară a Sfintelor şi Marilor Sinoade” („Documente”, p. 18, 20, 50, 55, 60). Cu privire la toate astea, o conştiinţă cu simţire evanghelică nu poate decât să pună următoarea întrebare: care sunt concluziile reale ale unui sinod convocat într-o asemenea grabă şi într-o manieră atât de arbitrară?

[Prezentarea anexei IV va continua în articolul următor.]

Bibliografie

[1] Ieromonah Agapit Popovici, „Ecumenismul încotro? O nouă viziune asupra ecumenismului sincretist”, 2003.

În categoria Carti, ecumenism | Etichete , , , , , , , , | Lasă un comentariu

Predică la Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil

Tema: despre cetele cerești și netrupești

Deși nu știm multe despre cetele cerești, totuși este bine să reținem și să cunoaștem ceea ce ne învață Sf. Părinți ai Bisericii.

Sunt 9 cete cerești: Scaunele, Domniile, Începătoriile, Stăpâniile, Puterile, Heruvimii, Serafimii, Arhanghelii și Îngerii. Nu știm care este natura acestor cete cerești. Știm doar despre heruvimii „cei cu ochi mulți” și serafimii „cei cu câte șase aripi”. Despre celelalte cete cerești nu știm care sunt calitățile lor.

Sunt ființe cerești, create de Dumnezeu înainte de crearea lumii văzute, materiale. El nu au trup material, dar au un trup spiritual.

Aceste cete cerești au fost rânduite de Dumnezeu să guverneze întreg cosmosul, întreaga lume văzută. Deși în limba noastră folosim ca sinonim pentru cosmos cuvântul „univers”, totuși etimologie, ele au înțelesuri diferite. Prin „cosmos” înțelegem armonie. Cosmos înseamnă ordine. Când spunem „univers” ne gândim la universal, la ceva nesfârșit. Cu toate acestea, universul are și el o limită, chiar dacă nu o putem percepe cu simțirile noastre sau cu ajutorul instrumentelor. Singurul care este nesfârșit este Dumnezeu. Spațiul și timpul sunt ceate de Dumnezeu. Dumnezeu este în afara spațiului și a timpului.

Sfinții îngeri au fost rânduiți de Dumnezeu să păzească Pământul și neamurile toate. Există îngeri rânduiți pentru fiecare neam în parte, pentru orașe, pentru sate, pentru familie, și pentru fiecare om în parte. De asemenea, la Botez omul mai primește un sfânt înger păzitor. Și preoții după hirotonie primesc un înger sau mai mulți îngeri ca ajutor, tot așa și pentru cei care se călugăresc.

Îngerii pot lua înfățișare omenească. Avem mărturii despre aceasta în Sf. Scriptură, în Viețile sfinților și în Paterice. Tot așa și demonii mot lua înfățișare omenească.

Așa cum există ființe cerești luminoase, tot așa există și ființe întunecate care s-au răzvrătit împotriva lui Dumnezeu, ascultând de Lucifer. Aceste ființe întunecate sunt denumite generic „denomi” sau „diavoli”. Dar și între aceste ființe există diferite ranguri și deosebiri.

Așa cum Lucifer a înșelat pe Adam și Eva în rai, tot așa, până astăzi, caută să-i amăgească pe oameni cu aceeași ispită. Că omul poate fi ca Dumnezeu fără de Dumnezeu. Cum? Prin tehnologie.

Demonii nu cunosc viitorul, dar au experiență de mii și mii de ani, și prin aceasta fac fel de fel de calcule prin care să ghicească viitorul, sau mersul lucrurilor. Toate profețiile făcute de demoni sunt minciuni. Însă când omul ascultă de demoni și se încrede în cuvântul lor, datorită credulității, și pentru că omul este supus sugestiilor, profețiile demonice se materializează prin credința omului. De ce te temi, de aceea nu scapi. Ce crezi că se va împlini, așa va fi.

„Înger” înseamnă vertitor. Ei sunt cei mai apropiați de oameni.

În concluzie, să-i cinstim pe sfinții îngeri. Ei sunt cei care ne păzesc și ne ocrotesc.

În categoria Predici | Etichete , , , | Un comentariu