Să învățăm mai multe despre Biblie (IV)

După cum am amintit într-un articol precedent din această serie, pe de o parte, există cercetători și ideologi care contestă autenticitatea și caracterul revelat al textelor biblice, considerându-le mituri și povești, iar pe de altă parte există cercetători și adepți ai unor teorii sincretiste, conform cărora textele biblice au fost denaturate sau cenzurate. Aceștia încearcă interpretarea textelor din perspectivă gnostică, sau neo-spiritualistă, curent cunoscut sub numele de new age.

Din nefericire, cititorului de rând cu greu poate afla perspectiva creștină autentică despre textul biblic. În schimb are acces la mii de materiale de critică liberală negativă sau la cele de origine gnostică, sincretistă. Aș putea spune că se simte lipsa materialelor de apologetică creștină, care să facă cunoscute adevărurile de credință și istoria creștină omului de astăzi, prin folosirea unui limbaj și a unei abordări adecvate contextului socio-cultural, politic și spiritual în care trăim.

Ca o consecință a dezvoltării tehnicilor de comunicație și a schimbului de informații dintr-un capăt la altul al lumii, mediul oferit de internet este unul sincretist. Cititorul cu greu poate ierarhiza valoric informația ce i se oferă, în primul rând din lipsa unor criterii de evaluare, apoi imposibilității fizice de a procesa toate materialelor la care are acces. Astăzi este foarte ușor să te pierzi în noianul acesta de informații.

Din perspectiva apologeticii creștine, ceea ce putem face, în cazul nostru, este să oferim cititorului perspectiva creștină asupra textului biblic.

Când cauți informații despre Biblie și istoria ei, este foarte ușor să dai peste materiale gnostice, care pretind că Biblia a fost cenzurată de Biserică în sec. IV, sau să dai peste materiale ale unor noi „clarvazători” care încearcă să rescrie sau să interpreteze Biblia pe baza viziunilor pe care le-au avut. Este foarte ușor să cazi în capcana acestor curente new age, care amestecă adevărurile biblice cu cele de natură spiritistă, teosofică, gnostică, budistă sau de altă natură.

Din totdeauna a existat o mișcare spiritistă, în toate religiile. Nu este ceva nou, chiar dacă spiritismul a încercat să fie prezentat științific în sex. XIX; acest secol a fost secolul în care, aș putea spune, spiritismul a fost popularizat în rândul lumii creștine. Pe lângă multitudinea de secte neoprotestante, atunci au reapărut spiritismul și teosofia, din care la începutul sec. XX s-a desprins antroposofia.

Amintesc toate aceste fapte pentru a putea înțelege mai bine cum să interpretăm textul biblic.

Biblia a fost atacată pe de o parte de ateismul criticii liberale negative și a ateismului ideologic marxist, iar pe de altă parte de curentele spirituale, precum spiritismul, teosofia, antroposofia și ecumenismul sincretist, cunoscute astăzi sub numele de spiritualitate new age.

În acest mediu care ne înconjoară încercăm să facem o prezentare creștină a autenticității, integrității și inspirației textului biblic. Ceea ce veți citi pe acest site reprezintă punctul de vedere creștin asupra Bibliei, delimitat de opiniile ateismului criticii liberale, ale ateismului ideologic marxist sau ale interpretărilor venite din partea grupărilor gnostice și new age.

Print Friendly, PDF & Email
Acest articol a fost publicat în Studiu biblic și etichetat cu , , , , . Salvează legătura permanentă.

Un răspuns la Să învățăm mai multe despre Biblie (IV)

  1. Maria spune:

    Multumim!
    Era nevoie de o calauzire in aceasta directie si ne bucuram nespus pentru ca avem in sfarsit o parere ortodoxa autentica in legatura cutextul Sfintei Scripturi.
    Multi ne intrebam:
    – Când a fost scrisă? De cine? Cum au fost adunate textele? Ce reprezintă aceste texte? Sunt o simplă istorie a poporului evreu? Dacă nu, ce importanță au aceste pentru noi ca creștini ortodocși? În ce măsură ceea ce urmăm noi în biserică și în credința noastră are temei în Biblie?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.